חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיפורה של חברת 'דלק'

דלק היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 1951 ופועלת בתעשיית האנרגיה מאז ועד היום, ושמה המלא הוא 'דלק חברת הדלק הישראלית בע"מ'. היא עוסקת בשיווק והפצה של מוצרי דלק ומפעילה רשת חנויות נוחות בתחנות הדלק שבבעלותה (מנטה). החברה היא אחת מחברות הדלק המובילות בישראל ומחזיקה בחברות בת הפועלות בענפי האנרגיה השונים.

תחילתה של החברה נולדה ביוזמת המדינה ובעקבות השליטה של גורמים חיצוניים בתעשיית הנפט והדלק בארץ. ייבוא הנפט ממקורות זרים היה מעמסה כבדה על מדינת ישראל הקטנה והצעירה ועל כן הוחלט להקים חברה ישראלית שתפעל במקום החברות הזרות ששתו את כספי המדינה. כך, הוקמה חברת דלק על ידי ממשלת ישראל בשיתוף עם בנק לאומי לישראל, החברה למימון והשקעות של בנק דיסקונט וחברת 'נוע'. תחילה עבדה החברה על בסיס נפט גולמי שיובא מוונצואלה ותוצריו שונעו ברכבת ייעודית, עד שהוקמה תשתית תת קרקעית בכל רחבי הארץ להובלת תוצרי דלק.

בשנת 1963 הוקמה קרן דלק למדע לחינוך ולתרבות על ידי הממשלה והחברה עצמה, ומטרתה הראשונית הייתה לתמוך בסטודנטים הלומדים מקצועות הרלוונטיים לתעשייה על ידי הענקת מלגות. בהמשך נפתח הקריטריון ללימודים מכל הסוגים, אך עיקר הפעילות שלה סובבת סביב תחומי הטכנולוגיה והמדע.

בשנת 1998, פעל איש העסקים המוכר יצחק תשובה לרכישה מלאה של כל מניות החברה וכך עד 1999, הפך את 'דלק' לחברה פרטית בבעלותו השלמה. לאחר לקיחת השליטה על החברה, החליט תשובה להפנות את פעילות הקרן למכללה האקדמית נתניה.

שנת 2007 הביאה עימה בשורה משמחת לחברה כאשר 'דלק' זכתה במכרז על מסופי הניפוק והאחסון של פי גלילות וגרפה לעצמה 40% מכושר האחסון של ענף הדלק בארץ,יחד עם חברות נוספות כגון פז, בזן וסונול וכושר ניפוק בממדים שיספיקו למדינה כולה. באותה שנה הפכה שוב 'דלק' לחברה ציבורית לאחר שמניותיה הונפקו שוב בבורסה לניירות ערך.

דלק מתגאה כיום בנוכחותה המרשימה בכל דרך ומקום במדינת ישראל, כמו גם במאמצים שהיא מכריזה עליהם אותם היא מבצעת למען איכות הסביבה – עמידה בתקנים, איתור זיהומים, טיפול בהם והתקנת טכנולוגיות קליטת אדים. חברות הבנות של 'דלק' מספקות מערך שירותים רחב בארץ ובעולם – תדלוק, שינוי, שמנים ועוד.